Checklisten voor Preventief Inspectie en onderhoud

 

Onderhoud is het zorgen dat het product in juiste conditie is en blijft tot de volgende onderhoudsperiode, zodat het product betrouwbaar en veilig ingezet kan worden. De leverancier voorgeschreven onderhoudsintervallen dienen altijd als uitgangspunt te worden opgevolgd. Voor het juist uitvoeren hiervan moet je dus kennis hebben van de voorschriften. Hiervoor is specifieke kennis en gereedschappen nodig, dit kan alleen gedaan worden door een deskundig en opgeleid persoon. 

Omdat werkprocessen zoals inspectie en onderhoud in bedrijven vaak tegelijkertijd en parallel lopen, kun je gemakkelijk het overzicht verliezen. Dit is niet erg handig als je streeft naar een zo veilig en efficiënt mogelijke organisatie. Een manier om dat te voorkomen is door gebruik te maken van digitale checklisten. Deze kun je zelfs slim maken door te koppelen aan je objectenmanagement systeem.

De fabrikant voorschriften met betrekking tot het unieke product kun je opnemen in checklists die aangeven welke periodieke handelingen moeten worden uitgevoerd. Hiermee kan de technicus de juiste handelingen, inspecteren, vervangen, meten (beproeven)en bijv., kalibreren uitvoeren rondom voorgeschreven onderhoud. De voorgeschreven onderdelen zullen kenbaar moeten zijn, wanneer welk onderdeel te vervangen is. Met zo’n slimme software tool en digitale checklists vereenvoudig en verduidelijkt je in een paar simpele stappen de meest ingewikkelde interne werkprocessen. 

Werkprocessen worden hiermee een stuk minder foutgevoelig. Tegelijkertijd optimaliseer je de bedrijfsprocessen door ze helder en duidelijk in te richten, te structureren en gemakkelijk uitvoerbaar te maken. Zo beschikt iedere medewerker altijd en op het goede moment over de juiste gegevens om zijn werk goed uit te kunnen uitvoeren. Controleren, analyseren en rapporteren wordt hiermee eenvoudig en de informatie biedt daarnaast goede stuurmiddelen voor het management.

De zes voordelen van het werken met slimme digitale checklists op een rij:

1. ALTIJD EN OVERAL INZICHT

Met digitale checklists beschikken alle medewerkers op ieder gewenst moment direct over de informatie die ze nodig hebben om hun werkzaamheden op een juiste manier te kunnen uitvoeren. En het mooie is, niemand heeft er een ICT-achtergrond voor nodig.

2. EEN COMPLETER BEELD

Door digitale registratieformulieren te gebruiken weet iedereen precies wat er moet gebeuren. Bij alle vastgelegde processen en aandachtspunten, zie je direct welke acties er nodig zijn. Bovendien kun je er eenvoudig functies (personen) en tijden aan toevoegen. Zo kan er in de uitvoering niets meer misgaan.

3. MINDER FOUTEN

Met het digitaal bijhouden van gegevens bespaar je niet alleen tijd, het maakt het werk ook minder foutgevoelig. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor handige meerkeuze velden, dropdowns en de formulieren zo inrichten dat je geen stappen kunt missen of overslaan.

4. MINDER ADMINISTRATIE

De medewerkers zijn minder tijd kwijt aan administratieve rompslomp en hebben meer tijd om hun échte vak uit te voeren. Dat maakt het werken voor alle medewerkers een stuk leuker. Geen dubbele invoer, alle stamgegevens zijn reeds aangebracht met betrekking product, merk en type, serie-id

5. EFFICIËNTER WERKEN

Met digitale registratieformulieren kun je alles wat vastgelegd moet worden eenvoudig en in één keer registreren.  Updates en feedback volg je op die manier ook makkelijk en in één oogopslag op. Bovendien komt dankzij de automatische workflow komt alles op de juiste plek terecht en krijgt iedereen tijdig een melding wanneer er van hem of haar actie wordt gevraagd.

6. ALTIJD ACTUEEL EN DE JUISTE REVISIE

Doordat de checklists gekoppeld zijn kun je vanaf 1 plek deze beheren, actualiseren en beheren, el zo fijn. Dankzij het gebruik van de cloud maakt het ook niet uit waar of wanneer je dat doet.

 

Vergelijkbare berichten