Service charter

< Alle onderwerpen
Printen

Service charter

klantenservice charter

Klantenservicecharters helpen organisaties bij het beheren van de verwachtingen van klanten met betrekking tot de levering van producten en diensten, kwaliteitsnormen en conflictoplossing. Een klantenservicecharter begint met een overzicht van het bedrijf en zijn missie, inclusief organisatiedoelen en hoe deze zich verhouden tot de klant. Vervolgens wordt dieper ingegaan op specifieke klantenservicepraktijken . Het kan bijvoorbeeld een raamwerk documenteren voor het afhandelen van retouren of terugbetalingen van klanten.Een klantenservicecharter is een waardevol hulpmiddel om vertrouwen bij klanten te wekken, een concurrentievoordeel aan te tonen en het streven naar gezonde relaties te bevorderen. Een klantenservicecharter kan echter een negatieve last worden als de organisatie niet aan de gestelde verwachtingen voldoet.

Principes van een klantenservicecharter

 

Succesvolle charters voor klantenservice implementeren doorgaans de volgende principes:

  • Expliciete identificatie van de bedrijfsdoelen en doelgroep van de organisatie.
  • Het identificeren van communicatie- en contactkanalen.
  • Correct omgaan met de normen van de klantenservice, de rechten en verantwoordelijkheden van de klant.
  • Rekening houdend met eerdere feedback en klachten van klanten.
  • Ervoor zorgen dat opmaak en stijl uniform zijn.
  • Het formuleren van een reactieplan op de zorgen van de klant.
  • Consistent monitoren, beoordelen en waar nodig bijwerken.
  • Personeel verantwoordelijk houden.
Inhoudsopgave