Service charter
MEDTEK Kennisbank
Service charter
klantenservice charter
Een klantenservicecharter is een document dat schetst hoe een organisatie belooft met haar klanten samen te werken en dat inzicht geeft in hoe een organisatie werkt. Het omvat de regels volgens welke een organisatie met haar externe klanten omgaat, inclusief beleid, procedures en SLA’s . Daarnaast kan een charter ook betrekking hebben op de cultuur en waarden van een organisatie, zoals het vermelden van ondersteuning van vrijwilligerswerk of opleiding van werknemers.
Principes van een klantenservicecharter
Succesvolle charters voor klantenservice implementeren doorgaans de volgende principes:
- Expliciete identificatie van de bedrijfsdoelen en doelgroep van de organisatie.
- Het identificeren van communicatie- en contactkanalen.
- Correct omgaan met de normen van de klantenservice, de rechten en verantwoordelijkheden van de klant.
- Rekening houdend met eerdere feedback en klachten van klanten.
- Ervoor zorgen dat opmaak en stijl uniform zijn.
- Het formuleren van een reactieplan op de zorgen van de klant.
- Consistent monitoren, beoordelen en waar nodig bijwerken.
- Personeel verantwoordelijk houden.