First time fix rate (FTFR) alles wat je moet weten

Door Medtek Ongecategoriseerd
Verlanglijst Delen
Deel cursus
Pagina link
Deel op social media

Over cursus

De First-Time-Fix-Rate (FTFR) is een belangrijke indicator voor het meten van de servicekwaliteit. Dit percentage geeft namelijk de hoeveelheid in één keer succesvol afgehandelde onderhoudsbeurten of reparaties weer. Maar wat is nou een goede FTFR en hoe kun je deze verbeteren? In deze cursus vertellen we je er graag meer over.
De first time fix rate (FTFR) is een maatstaf die veel onderhoudsbedrijven gebruiken om te bepalen hoeveel serviceverzoeken bij het eerste bezoek van een monteur worden opgelost.
De FTFR wordt meestal opgenomen in service level agreements (SLA’s), waarbij een onderhoudsbedrijf een bepaald percentage van de storingen bij klanten de eerste keer moet oplossen. De FTFR is in meerdere opzichten belangrijk.
Als je een probleem direct kan oplossen bij de eerste poging, voorkom je dat machines en apparaten (te) lang stilliggen en dat klanten ontevreden worden. Bovendien kost het je iedere keer geld als een monteur naar een locatie moet sturen voor een serviceverzoek. Als je het probleem meteen op kunt lossen, kun je kosten besparen en verhoog je de productiviteit omdat je medewerkers meer tijd hebben om andere serviceverzoeken op te pakken.

Het zijn helaas situaties die zich regelmatig voordoen: een servicemonteur heeft niet de juiste materialen of vaardigheden om een reparatie succesvol uit te voeren of de klant blijkt niet thuis te zijn. Door dergelijke voorbeelden kunnen de kosten voor serviceorganisaties hoog oplopen. De reparatie moet namelijk herpland worden en er moet opnieuw een servicemonteur langskomen. Natuurlijk wil je weten als bedrijf hoe vaak dit voorkomt. Met de terugkoppeling krijg je cijfers waar je mee aan de slag kan, dit levert je tijd en geld op. Naast het besparen van tijd en geld draagt een goede FTFR ook bij aan een hogere klanttevredenheid. Een klant hoeft namelijk niet nog een keer tijd vrij te maken of ervaart niet voor een langere periode de ongemakken van een defect. Ook voorkom je minder inzet en acties met betrekking vervangende producten. Beide blij, klant en jij.

Uit onderzoek  blijkt dat een gemiddeld presterend servicebedrijf een FTFR van 75% heeft. Dit betekent dus dat 25% van de onderhoudsbeurten of reparaties niet tijdens één bezoek wordt opgelost. 1 op de 4 dus, we spreken van een goede FTFR als deze zich boven de 85% bevindt. Wanneer er sprake is van een lager percentage zijn er een aantal stappen die je kunt kunt ondernemen als bedrijf.

Zorgen voor een juiste melding

Klantenmeldingen met betrekking storingen of klachten moet duidelijk zijn te herleiden.

Kies voor een juiste  en intelligente planning van werkzaamheden

Het juist plannen van mens en materiaal is belangrijk op vele fronten. Eén daarvan is het verhogen van de FTFR. Wanneer een reparatie namelijk bepaalde vaardigheden vereist, is het van belang dat de geplande monteur over deze vaardigheden beschikt. Met goede planningssoftware kan de planner direct zien welke monteur geschikt is voor de opdracht. Hierdoor wordt voorkomen dat een servicemedewerker de opdracht niet kan afronden en er later een collega moet terugkomen. Wel zo handig, koppel aan deze monteur ook de gereedschappen en je hebt de juiste persoon met de juiste ervaring en gereedschappen.

Breng de klant op de hoogte van de aankomsttijd van de servicemedewerker

Wanneer de klant niet aanwezig is op het moment van de afspraak, is dat vervelend voor beide partijen. De klant is niet op de hoogte gebracht, de planner heeft de actie wel gepland maar de klant niet te pakken kunnen krijgen. De monteur rijd wel maar de kans dat de klant aanwezig is vele malen kleiner. De klant is niet thuis, de klant was niet op de hoogte. De opdracht moet herpland worden en de klant moet langer wachten op service. Dit heeft een negatieve invloed op de FTFR en op de klant ervaring.

Door service software met notificatiemogelijkheden (bijvoorbeeld een sms-functionaliteit), krijgt de klant automatisch (workflow) een melding wanneer de monteur start met reizen. Het is daarnaast mogelijk om een herinnering te sturen van de afgesproken tijd via een sms-bericht. Hierdoor is het voor de klant niet nodig om een hele dag thuis te blijven voor de serviceafspraak. Naast het versturen van een sms kan de klant ook via e-mail op de hoogte worden gebracht.

Zorg voor een accurate busvoorraad

Wanneer een servicemedewerker op locatie is en niet de juiste materialen bij zich heeft, kan de opdracht niet succesvol worden afgerond. Het is daarom belangrijk om de voorraadadministratie inzichtelijk te hebben van de bus. Wanneer de servicemedewerker het artikel zelf niet op voorraad heeft, kan dit bij een collega wel het geval zijn die in de buurt is of samen werkt aan de klus. Overzicht van de logistieke voorraad is belangrijk, dit ook van het hoofdmagazijn. Hierdoor kan de opdracht alsnog in één keer succesvol worden afgerond. Door cycle-counting (link naar artikel) te gebruiken, wordt een accurate busvoorraad gedurende het jaar geborgd. Hierbij telt de servicemedewerker gedurende het jaar kleine delen van de voorraad tussen de werkzaamheden door. Hierdoor is er altijd zicht op de actuele busvoorraad én wordt de jaarlijkse teldag overbodig.

 

Inhoudsopgave
Hoofdstuk 1. De aard van voorraad
Hoofdstuk 2. Voorraadstrategie
Hoofdstuk 3. Voorraadbeleid
Hoofdstuk 4. Materiaalplanning en -prognoses

Hoofdstuk 5. Inkoopactiviteiten

Hoofdstuk 6. Voorraadontvangst
Hoofdstuk 7. Opslag en picken
Hoofdstuk 8. Impact van productie op Voorraad
Hoofdstuk 9. Voorraad Verzending
Hoofdstuk 10. Verouderde voorraad
Hoofdstuk 11. Productontwikkeling
Hoofdstuk 12. Nauwkeurigheid
voorraadregistratie Hoofdstuk 13. Voorraadtelling en afstemming
Hoofdstuk 14. De toeleveringsketen
Hoofdstuk 15. Opslagefficiëntie
Hoofdstuk 16. Magazijnopslagsystemen
Hoofdstuk 17. De Magazijnindeling
Hoofdstuk 18. Voorraadmetingen

leerdoelen

  • Identificeer de soorten voorraad en de behoefte aan bestelpunten, veiligheidsvoorraad en economische bestelhoeveelheden.

  • Geef aan op welke manier voorraad kan worden opgenomen in de concurrentiestrategie van een bedrijf en in welke situaties bepaalde strategieën moeten worden toegepast.

  • Identificeer het beleid dat moet worden gebruikt om de voorraad te beheren, en de situaties waarin ze moeten worden gebruikt.

  • Geef aan welke soorten prognosevariaties kunnen worden gebruikt, hoe prognoses onjuist kunnen zijn en wat kan worden gedaan om deze effecten te mitigeren.

  • Vermeld de verschillende kosten met betrekking tot leveranciers, hoe een uitgavenbeheersysteem kan worden gecreëerd en de problemen met betrekking tot kortingen op volumeaankopen.

  • Identificeer de ontvangsttechnieken die kunnen worden gebruikt om voorraadschade te minimaliseren, inkomende leveringen te organiseren, crossdocking-transacties te creëren en soortgelijke problemen.

  • Vermeld de soorten apparatuur die worden gebruikt bij opslag- en Pick transacties, evenals hun voor- en nadelen.

  • Identificeer de componenten van de belangrijkste productiebeheersystemen, evenals de technieken die worden gebruikt om de voorraadstroom door het productieproces te verbeteren.

  • Geef aan welke methoden worden gebruikt om de efficiëntie en effectiviteit van de scheepvaartfunctie te vergroten.

  • Geef aan wie verouderde inventaris identificeert en hoe deze inventaris zich bevindt.

  • Identificeer de methoden die worden gebruikt op het gebied van engineering om het aantal onderdelen te minimaliseren, het productieproces te verbeteren en in het algemeen de investering in voorraad te verminderen.

  • Herken de problemen die de nauwkeurigheid van voorraadrecords kunnen verminderen.

  • Geef aan in welke situaties de periodieke en eeuwigdurende voorraadsystemen moeten worden gebruikt, en problemen met betrekking tot fysieke voorraad en cyclustellingen.

  • Geef de impact op de voorraad en de kosten van de manier waarop de toeleveringsketen wordt beheerd.

  • Identificeer de methoden die worden gebruikt om de efficiëntie van het magazijn te verhogen.

  • Geef de opslagkenmerken van voorraad aan, evenals de situaties waarin verschillende soorten opslagsystemen kunnen worden gebruikt.

  • Identificeer de stappen die worden gebruikt om de lay-out van het magazijn te plannen, evenals de impact van verschillende problemen op de uiteindelijke lay-out en maatvoering.

  • Herken de belangrijkste voorraadmetingen en de omstandigheden waaronder ze worden gebruikt.

 

 

Toon meer

Student waarderingen & beoordelingen

Nog geen beoordeling
Nog geen beoordeling