MEDTEK Kennisbank
< Alle onderwerpen
Printen

ISO 9000:2015-Principes van kwaliteitsbeheer

ISO 9000:2015-principes van kwaliteitsbeheer

De ISO 9000:2015- en ISO 9001:2015-normen zijn gebaseerd op zeven kwaliteitsmanagementprincipes die het management kan toepassen om organisatieverbetering te bevorderen.

ISO 9000 kwaliteitsmanagementprincipes
ISO 9000 kwaliteitsmanagementprincipes

  1. Klantgerichtheid
    • Begrijp de behoeften van bestaande en toekomstige klanten
    • Stem de organisatiedoelstellingen af ​​op de behoeften en verwachtingen van de klant
    • Voldoe aan de eisen van de klant:
    • Klanttevredenheid meten
    • Beheer klantrelaties
    • Streef ernaar om de verwachtingen van de klant te overtreffen
    • Meer informatie over de klantervaring  en klanttevredenheid
  2. Leiderschap
    • Bepaal een visie en richting voor de organisatie
    • Stel uitdagende doelen
    • Model organisatorische waarden
    • Vertrouwen scheppen
    • Werknemers uitrusten en empoweren
    • Herken werknemersbijdragen
    • Leer meer over leiderschap
  3. Betrokkenheid van mensen
    • Zorg ervoor dat de capaciteiten van mensen worden gebruikt en gewaardeerd
    • Maak mensen verantwoordelijk
    • Deelname aan continue verbetering mogelijk maken
    • Individuele prestaties evalueren
    • Leren en kennis delen mogelijk maken
    • Open discussie over problemen en beperkingen mogelijk maken
    • Meer informatie over medewerkersbetrokkenheid
  4. Proces benadering
    • Activiteiten beheren als processen
    • Meet het vermogen van activiteiten
    • Identificeer verbanden tussen activiteiten
    • Geef prioriteit aan verbetermogelijkheden
    • Resources effectief inzetten
    • Leer meer over een procesweergave van werk  en bekijk tools voor procesanalyse
  5. Verbetering
    • Verbeter de prestaties en mogelijkheden van de organisatie
    • Verbeteractiviteiten op elkaar afstemmen
    • Mensen in staat stellen verbeteringen aan te brengen
    • Verbetering consequent meten
    • Vier verbeteringen
    • Meer informatie over benaderingen voor continue verbetering
  6. Op bewijs gebaseerde besluitvorming
    • Zorgen voor de toegankelijkheid van nauwkeurige en betrouwbare gegevens
    • Gebruik geschikte methoden om gegevens te analyseren
    • Beslissingen nemen op basis van analyse
    • Balanceer data-analyse met praktijkervaring
    • Zie hulpmiddelen voor besluitvorming
  7. Relatie management
    • Identificeer en selecteer leveranciers om kosten te beheren, middelen te optimaliseren en waarde te creëren
    • Relaties opbouwen, zowel op de korte als op de lange termijn
    • Deel expertise, middelen, informatie en plannen met partners
    • Samenwerken aan verbeter- en ontwikkelingsactiviteiten
    • Herken successen van leveranciers
    • Lees meer over de kwaliteit van leveranciers  en bekijk bronnen met betrekking tot het beheer van de toeleveringsketen
Inhoudsopgave