ISO 9000:2015-Principes van kwaliteitsbeheer
Kennisbank MEDTEK
ISO 9000:2015-Principes van kwaliteitsbeheer
ISO 9000:2015-principes van kwaliteitsbeheer
De ISO 9000:2015- en ISO 9001:2015-normen zijn gebaseerd op zeven kwaliteitsmanagementprincipes die het management kan toepassen om organisatieverbetering te bevorderen.
ISO 9000 kwaliteitsmanagementprincipes
- Klantgerichtheid
- Begrijp de behoeften van bestaande en toekomstige klanten
- Stem de organisatiedoelstellingen af ​​op de behoeften en verwachtingen van de klant
- Voldoe aan de eisen van de klant:
- Klanttevredenheid meten
- Beheer klantrelaties
- Streef ernaar om de verwachtingen van de klant te overtreffen
- Meer informatie over de klantervaring  en klanttevredenheid
- Leiderschap
- Bepaal een visie en richting voor de organisatie
- Stel uitdagende doelen
- Model organisatorische waarden
- Vertrouwen scheppen
- Werknemers uitrusten en empoweren
- Herken werknemersbijdragen
- Leer meer over leiderschap
- Betrokkenheid van mensen
- Zorg ervoor dat de capaciteiten van mensen worden gebruikt en gewaardeerd
- Maak mensen verantwoordelijk
- Deelname aan continue verbetering mogelijk maken
- Individuele prestaties evalueren
- Leren en kennis delen mogelijk maken
- Open discussie over problemen en beperkingen mogelijk maken
- Meer informatie over medewerkersbetrokkenheid
- Proces benadering
- Activiteiten beheren als processen
- Meet het vermogen van activiteiten
- Identificeer verbanden tussen activiteiten
- Geef prioriteit aan verbetermogelijkheden
- Resources effectief inzetten
- Leer meer over een procesweergave van werk  en bekijk tools voor procesanalyse
- Verbetering
- Verbeter de prestaties en mogelijkheden van de organisatie
- Verbeteractiviteiten op elkaar afstemmen
- Mensen in staat stellen verbeteringen aan te brengen
- Verbetering consequent meten
- Vier verbeteringen
- Meer informatie over benaderingen voor continue verbetering
- Op bewijs gebaseerde besluitvorming
- Zorgen voor de toegankelijkheid van nauwkeurige en betrouwbare gegevens
- Gebruik geschikte methoden om gegevens te analyseren
- Beslissingen nemen op basis van analyse
- Balanceer data-analyse met praktijkervaring
- Zie hulpmiddelen voor besluitvorming
- Relatie management
- Identificeer en selecteer leveranciers om kosten te beheren, middelen te optimaliseren en waarde te creëren
- Relaties opbouwen, zowel op de korte als op de lange termijn
- Deel expertise, middelen, informatie en plannen met partners
- Samenwerken aan verbeter- en ontwikkelingsactiviteiten
- Herken successen van leveranciers
- Lees meer over de kwaliteit van leveranciers  en bekijk bronnen met betrekking tot het beheer van de toeleveringsketen