MEDTEK Kennisbank
< Alle onderwerpen
Printen

Checklist, waarom zou je een checklist gebruiken

Een checklist, controlelijst of afvinklijst is een lijst van punten die moeten gecontroleerd worden, en die moet ingevuld worden door de persoon belast met de controle, op basis van zijn/haar vaststellingen. Door het volgen van een checklist zorgt men dat de controle van de taakuitvoering volledig en consistentGebruik een checklist bij de klusopname - Op Maat Bouwen

De functie van de checklist is enorm. Een simpele lijst met zaken die je kunt afvinken. Of het nu gaat om het controleren van producten, het onderhouden van producten, Voor elke activiteit die meer dan eens wordt uitgevoerd, moet er een checklist zijn.

Wanneer je denkt dat je geheugen betrouwbaar is, kan het in de praktijk soms teleurstellend zijn. Een simpele afleiding kan volstaan om een taak niet goed te kunnen uitvoeren. Soms worden taken zo routinematig dat je stappen begint over te slaan. Met een checklist weet je zeker dat je gefocust blijft. Ook al is er een onderbreking, je weet precies waar je gebleven bent en waar je verder kunt gaan.

Maar waarom zou je een checklist maken en gebruiken? 
REDEN 1: Een checklist maakt je hoofd leeg.

Jouw unieke kracht ligt niet in je snelheid (computers zijn veel sneller dan mensen), maar in jouw denkvermogen. Door even goed na te denken, kun je overal een oplossing voor vinden. Maar over iets denken, is anders dan aan iets denken. We kunnen maar een paar dingen tegelijk onthouden. Wanneer je geen lijst hebt, blijf je herhalen wat je hebt gedaan en wat je nog moet doen. Dan is je hoofd te vol om te doen waar je goed in bent: geniale oplossingen bedenken voor de problemen waar je tegenaan loopt.

REDEN 2: Een checklist bespaart tijd.

Tijd is kostbaar en wanneer je gebruik maakt van checklists, bespaar je tijd. Gebruik je nog geen checklists? Misschien zou je elke keer als je jouw bagage inpakt een minuutje extra nodig hebben om je checklist bij de hand te houden. Maar wanneer je ooit eens zonder je paspoort bij de douane op de luchthaven staat, zal je spijt hebben dat je geen checklist hebt gebruikt.

REDEN 3: Met een checklist voorkom je fouten.

Al doe je een bepaalde handeling elke dag. Wanneer het eenmaal om meer dan drie acties gaat, is er een risico dat je iets vergeet. Je wordt bijvoorbeeld gestoord door een collega of door een telefoontje. Hierdoor vergeet je waar je mee bezig was. Dankzij een checklist weet je precies wat je al gedaan had en kun je daarna weer verder gaan waar je gebleven was.

 

Volgende Inspectie visueel, wat verstaan we hieronder?
Inhoudsopgave