Waarom belangrijk?

Controles op de werkvloer zijn vaak noodzakelijk om fouten te voorkomen, te zorgen dat die kwaliteit wordt geleverd die je beoogt en om te zorgen dat die normen worden behaald die jouw organisatie graag wil behalen.

Controle-momenten in een proces moeten voor degene die in dat proces werken een duidelijk doel hebben. Waarom wordt die controle uitgevoerd? Hoe we kunnen we ervoor zorgen dat we het proces goed wordt gevolgd. Op de enkele wettelijke verplichting na, controleren we in processen, omdat we weten dat in voorgaande stappen dingen kunnen misgaan.

Een robuust proces zorgt dat medewerkers erop kunnen vertrouwen dat zij hun werk goed kunnen doen.

Dit betekent dat je weet

  • wat een voorgaande processtap moet aanleveren aan jou; aan welke kwaliteitseisen moet de input voldoen
  • hoe je je werk goed doet; je beschikt over de juiste kennis, gereedschappen, materialen, informatie, tijd
  • wat de outputeisen zijn, zodat je weet dat je je werk goed kan doorgeven aan de volgende schakel in het proces.

Op deze manier kun je op een eerlijke meten wat goed gaat of niet. Wat goed gaat, geeft een positief gevoel. Hetgeen niet goed gaat kun je gebruiken als verbeteractie. Zo creëer je omstandigheden waarin medewerkers leren in een positieve sfeer en plezier krijgen in problemen oplossen. Controleren heeft dus niets te maken met wantrouwen of met iemand niet vertrouwen. Controleren heeft te maken met het feit dat er meerdere mensen verantwoordelijk zijn voor de kwaliteit waar je voor staat.

Vergelijkbare berichten